Rím je dobrý nápad

September 30, 2019

Keď je dobre, je dobre. Ale keď ste v Ríme, je to  la dolce vita! Rím skrátka stojí za to, zakaždým. S kamoškami, aj s chlapom (odskúšané). Aj s mamou by to mohlo byť fajn. A určite sa dá užiť aj ako dovolenka pre jedného.

Je veľký. Starý viac ako 2000 rokov a stále živý. Je sa na čo pozerať. Ideálne mať tak aspoň mesiac, rok.. Ja som mala oba razy len pár dní. A to treba plánovať. Vytýčiť si ciele, časový plán a zorientovať sa.

Objavia sa lacné letenky a plány hneď začnú naberať reálne rozmery :-)

Na ubytovanie musím odporučiť Heart of Rome Suite Borghese v blízkosti parku a galérie Borghese - super dostupnosť z centra, recepcia 24h, apartmán vhodný pre 2 aj pre 4 ľudí s vlastnou kuchyňou. Fajn reštaurácie na raňajky aj večere v blízkom okolí. Ani sme nevedeli, do čoho ideme. Na recepcii sme občas prekonávali rečové bariéry, ale rukami, nohami a s úsmevom sme sa nakoniec vždy dohovorili. Bookuj cez tento link a budeš mať zľavu z ubytovania 30€, ak ešte nie si na Airbnb.

1. deň

Na dopravu po meste a vstupy do múzeí sa oplatí RomaPass kúpiť hneď na letisku. Kúpili sme si na 72h - vstupy do 2 múzeí alebo pamiatok sú v cene, rovnako doprava všade po meste. Do ďalších múzeí sú zľavy, niekde aj 50% + ďalšie výhody ako napr. káva grátis. Čas začne plynúť prvým označením alebo vstupom.

Z letiska na stanicu Termini chodia pravidelné ShuttleBusy za 11€ spiatočne, no a z Termini už sa dá na všetky strany mesta ísť metrom. 3 stanice metra boli v apríli v rekonštrukcií, takže sme chodili aj autobusmi - k ubytovaniu na Veneto to bolo najlepšie č.61 a 160 zo zastávky metra Flaminio.

Prileteli sme v čase obeda, takže hneď ako sme sa ubytovali sme išli hľadať niečo pod zub v okolí. Osvedčili sa nám dve reštaurácie hneď vedľa seba na Via Lombardia. Pizza aj cestoviny boli veľmi chutné, jedna porcia stála okolo 10-14€. V Il Fiammifero Strano mali aj veľmi chutné domáce rozlievané víno (litrová karafa za 10€), v Ristorante di Bacco zase úžasné tiramisu. V úplnom centre je jedlo dosť drahšie, a netreba sa dať nachytať lákaním na lacné menu (pizza+káva+koláč za 10€ a pod.), skúsili sme a naozaj to nestálo za to.

Posilnení sme išli pešo (asi 10 min) k Španielskym schodom. Pokračovali sme už so zmrzlinou v ruke k Fontane di Trévi, spravili si povinné fotky a ponáhľali sa preč z davu. Prešli sme k Pantheonu, posedeli si na Piazza Navona. Keď sme prechádzali okolo chýrnej zmrzliny Giolitti, odstrašil nás rad - ale na kávu sa nečakalo, takže sme doplnili aspoň kofeín. Premotali sme sa uličkami až k Tiberu, tak sme rovno prešli Anjelským mostom k Anjelskému hradu. Nedá sa ani zrátať, koľko kostolov sme obišli, nedá sa do všetkých vojsť, ale ktoré sú otvorené - vyskúšajte, toľko umenia a zadarmo, to sa oplatí :-) Mostom Ponte Regina Margherita sme prešli naspäť, pokračovali cez Piazza del Popolo do parku Borghese, kde z Terazza del Pincio je úžasný výhľad na naozaj 100vežatý Rím.

2. deň

Najmenší štátik, najmenej obyvateľov - Vatikán je povinná zastávka. Najlepšie si naň vyhradiť celý deň. Piazza San Pietro (Námestie sv. Petra) s Berniniho kolonádou si najlepšie užijete večer, keď nie je preplnené ľuďmi. Pri prvej návšteve tam sme s babami mali šťastie, že sme dokonca stihli omšu, iba tak na námestí.. Do Vatikánu sa oplatí ísť aj ráno, kedy je najlepší čas ísť do Vatikánskych múzeí, alebo Baziliky sv. Petra. Čas návštevy si naplánujte ešte doma a vstupenky do múzeí kúpte tu, bude to bez čakania v dlhoooom rade. Oplatí sa neponáhľať sa a mať aspoň 3-4 hodiny len na múzeá. Po maratóne plnom umenia a ľudí super padne obed alebo zmrzlinka - treba počítať s tým, že reštaurácie aj kúsok za hradbami Vatikánu sú drahšie.

Z Vatikánu sme netrafili úplne najlepšiu cestu, ale do cieľa sme sa dostali - na programe bol výhľad z opačnej strany ako predošlý deň z Piazza Giuseppe Garibaldi. Nevyšla nám ani návšteva záhrad Parco del Gianicolo - všetky brány, okolo ktorých sme prešli boli zatvorené. Záhrada krásna aj spoza plota, vstup asi len z niektorej uličky v štvrti Trastevere. Štvrťou sme prešli, bránu nenašli, a tak sme šli ďalej na ostrov Isola Tiberia, prešli okolo synagógy a pozostatkov Marcelovho divadla. Uličkami sme sa premotali postupne k Piazza Venezia a pamätníku Viktora Emanuela. Pokochali sme sa výhľadmi na Forum Romanum, postupovali smerom k Jánovmu oblúku a ústam pravdy. Už len kúsok bolo k Circu maximu, tak sme sa šli pozrieť aj naň.

3. deň

Ráno bolo v pláne Koloseum, na vstup sme využili RomaPass - neslúži ako vstupenka, tú dostanete v stánkoch pri vstupe na Forum Romanum, nasmerujú ochotne všetci predajcovia vstupeniek, ktorých stretnete. Pokochali sme sa zvnútra, zvonku, dali fotku na Cézara a rozmýšľali čo ďalej. Čas sa posunul, tak sme si ulovili obložené pečivo a kávičku a trošku si oddýchli. Ďalej sme mali na programe neďalekú Baziliku st. Clemente, kde je pochovaný Cyril (z dvojice Cyril a Metod). Vstup do kostola je voľný, ale do katakomb a ku krypte sa platí vstupné, v čase obeda je vstup do podzemia zatvorený.

Pretože nás dopoludňajší program dosť unavil, vrátili sme sa metrom z Colosea naspäť na ubytovanie a dali si hodinkovú siestu. Predsa sme boli v Taliansku a mali dovolenku. Siesta bola perfektný nápad na dobitie bateriek pre poobedný program. Pozreli sme si kostol Santa Maria Maggiore, nasadli na autobus a odviezli sa ku Karakalovým kúpeľom (do 18:00 vás pustia do areálu). Odtiaľ sme prešli na zastávku metra Circo Maximo a odviezli sa k Pyramíde - najmenšej a vraj najstaršej v Európe (neviem ako je to s tými, čo sú na Balkáne..). Tu sme sa pomotali a stratili sa v uličkách v snahe nájsť niečo dobré na večeru, našli sme pekný street art, ale za šera a tmy už lokalita okolo vlakových staníc nevyzerala veľmi bezpečne. Ešte sme aj nastúpili na zlý autobus, tak sme mali večernú prehliadku Ríma. Toto veľmi neodporúčam.. lepšie by bolo pri Pyramíde nastúpiť naspäť na metro a neblúdiť.

4. deň

Cez deň malo pršať, tak sme ráno ešte bez dažďa išli na Forum Romanum a Palatio - platila nám ešte vstupenka na Koloseum z predošlého dňa. Vyhraďte si dosť času (aspoň 4 hodiny), lebo je to naozaj veľké a pekné - veď tak to asi aj má byť, keď je to staroveký Rím. Trochu sme tam zmokli, a pretože dážď neprestával ani keď sme vyšli, boli sme sa zadarmo pozrieť na pamätník Vittorio Emanuelle aj zvnútra - vojensko-politická výslava nás veľmi neoslovila. Väčšina ľudí tam ide asi hlavne kvôli výhľadu zo strechy, ale v daždi sme nešli (vstup cca 10€).

Po daždi sme sa opäť motali v uličkách, prešli sme cez Piazza Navona, námestie s trhmi Campo de Fiori až na Piazza del Popolo. Tu bol náš cieľ Múzeum Leonarda da Vinci - je to súkromné múzeum, takže na RomaPass je zľava 10% z ceny vstupenky. Majú tu modely da Vinciho vynálezov, niektoré z nich sa dajú aj vyskúšať. Ak ste na takéto historické zábavky, určite stojí za návštevu. To bol posledný bod programu, ostávala už len nasledujúce ráno cesta domov.

Všetky tipy z článku a tipy na dobré jedlo, nápoj, zmrzlinu nájdete na tejto Google mape. Sú tam aj miesta, ktoré sme mali v pláne, ale nestihli sme ich absolvovať, lebo v daždi sa bicyklovať asi nie je celkom ono, napr:

- štvrť Coppede s takou inou architektúrou a svojskou atmosférou

- požičanie bicyklov a cesta Via Appia Antica, kde sú katakomby, pozostatky akvaduktov a iné antické pozostatky

- množstvo krásnych kostolov

Pripravte sa na veľa nachodených kilometrov, zážitkov, fotiek a skvelých chutí. Hlavne si zbalte pohodlné topánky a fľašu na vodu (vo fontánkach je všade pitná voda). Šťastnú cestu :-)